دستگاه تست ورزش و تشخیص شدت تنگی عروق کرونری قلب

يكي از روش هاي مهم براي تشخيص شدت بيماري عروق كرونر استفاده از تست ورزش است. براي ارزيابي دقت اين روش تشخيصي اندازه هاي مختلفي گزارش شده است كه نياز به بررسي بيشتري دارد.

به دليل ماهيت داده هاي مربوط به بيماري عروق كرونر و تست تشخيصي كه بعضي از آنها مبهم ونادقيق (فازي) هستند روش تحليل مميزي در حالت فازي مورد استفاده قرار مي گيرد.

هدف از اين مطالعه ارزيابي نقش هر يك از متغيرهاي تست ورزش و تركيب آنها در تشخيص بيماري عروق كرونر و پيشگويي شدت آن از طريق تحليل مميزي مي باشد كه در هر دو حالت فازي و مميزي كلاسيك مقايسه مي شود.


مواد و روش ها: بيماراني كه به بخش آنژيوگرافي بيمارستان امام خميني ساري در نيمه دوم ۷۹ و ۹ ماه اول سال ۸۰ مراجعه كردند و در فاصلة كمتر از يك ماه مورد تست ورزش و آنژيوگرافي عروق كرونر قرار گرفتند،

گروه مورد مطالعه را تشكيل مي دادند. تعداد ۱۲۵ نفر كه شرايط لازم را داشته اند، به صورت تصادفي انتخاب شدند. متغيرهاي تست ورزش در مورد آنها ثبت شده و با نتايج آنژيوگرافي به روش تحليل مميزي مورد مقايسه قرار گرفت .


يافته ها:

از مجموع ۱۲۵ بيمار كه نتايج تست ورزش در آنها مثبت گزارش شده است، تعداد ۲۴ نفر (۲/۱۹ درصد) بر اساس نتايج آنژيوگرافي عروق كرونر طبيعي و تعداد ۱۰۱ نفر ( ۸/۸۰ درصد ) از يك تا سه رگ با تنگي بالاي ۵۰ در صد داشته اند. غير از متغير هاي تست ورزش، دو متغير سن و جنس نيز مورد بررسي قرار گرفت كه ميانگين سن افراد مورد مطالعه در دو گروه مذكور اختلاف معني داري نداشته است ولي نسبت بيماران طبيعي به بيماران مبتلا به بيماري عروق كرونر در دو جنس متفاوت بود.

مهمترين متغيرهاي تست ورزش كه به روش تحليل مميزي فازي بيشترين اثر را در طبقه بندي بيماران و تعيين شدت بيماري داشته اند عبارتند از:

دپرسيون قطعه ST، 

شاخص ST/HR و HRr 

و ماگزيمم زمان تست ورزش.

استنتاج:

بر اساس نتايج مطاله حاضر، مشخص شده است كه بيشترين ميزان دقت تست ورزش در تشخيص و پيشگويي شدت بيماري عروق كرونر به متغيرهاي دپرسيون قطعه ST ، شاخص ST/HR وHRr  بستگي دارد كه در صورت استفاده تركيبي از آنها، معادلات مميزي قدرت تشخيص و طبقه بندي را افزايش مي دهندبقيه متغير ها ارزش كمتري دارند. اين نتايج با استفاده از روش مميزي كلاسيك و نيز با دقت طبقه بندي كمتري به دست آمده است

برچسب ها:

  • تست ورزش
  • تنگی عروق
  • تنگی عروق کرونری
  • دستگاه تست ورزش
  • سیستم تست ورزش
  • کیفیت تست ورزش